RSS

varför denna stävan efter likformighet?

11 Mar

Mycket snack är det i media om diverse olika dieter vi alla skall hålla på med. Senast nu har det blivit väldigt mycket diskussion när Mia skärringer gjorde ett inlägg i en debattartikel kring att hon inte tänker ställa upp på fler dieter.

(http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article18495704.ab)

Jag är noga med vad jag äter och jag har insett vad jag mår bra av, men bara för att jag mår bra av det innebär ju inte det att du gör det. Jag är trött på att vi alla skall likformas i allt vi gör. Nu är det dieter som skall likformas, skolan är också ett ställe där vi förutsätter att alla är lika. Kan vi inte acceptera att alla individer är olika och ta det för vad det är. På så sätt gillar jag Ayurvedan för den tar hänsyn till olika människotyper och ger rekommendationer kring kost och annat utifrån det. Varför är det inte mer individanpassat eller ivf grupperat i några olika personlighetstyper, efter hur vi lär och oss interakterar med andra och är. Många är de instrumenten på marknaden som vill kategorisera oss på olika sätt.

Tänk vad många som hade mått så mycket bättre om de hade sluppit denna likformighetssträvan och istället fått vara sig själva och samhället istället hade anpassats efter att vi är olika och att vi behöver olika.

Hade vi alla bejakat vår olikhet mer och accepterat det hos oss själva och andra tror jag inte vi hade haft något ekorrhjul eller så mycket sjukskrivningar som vi har.

Bemöt människor som de är istället för hur du skulle vilja att de var.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på mars 11, 2014 i Livet

 

Lämna en kommentar